W ciągu ostatniego półwiecza światowy przemysł spożywczy gruntownie zmienił sposób odżywiania się społeczeństwa. I chociaż z perspektywy czasu rozumiemy, jak te zmiany wpłynęły na nasze zdrowie fizyczne, ich wpływ na samopoczucie psychiczne zauważamy dopiero od niedawna. Wysoko przetworzone przekąski, gotowe dania typu fast food bogate w tłuszcz i cukier, skutecznie wyparły wiele owoców, warzyw i innych pożywnych produktów z naszej diety. W dużej mierze w wyniku tych zmian nastąpił wzrost odsetka osób z nadwagą i otyłością w wielu krajach. Powszechne choroby niezakaźne - w wielu przypadkach spowodowane złym odżywianiem - są obecnie główną przyczyną zgonów na całym świecie.

Związek między jedzeniem a samopoczuciem

Związek między dietą a emocjami wynika z bliskiej relacji między mózgiem a przewodem pokarmowym. Jak to możliwe? Twój przewód pokarmowy jest domem dla miliardów bakterii, które wpływają na produkcję neuroprzekaźników, substancji chemicznych przenoszących informacje z jelit do mózgu. Serotonina jest neuroprzekaźnikiem, który pomaga regulować sen i apetyt, wpływa na nastrój oraz hamuje ból. Serotonina w 95% wytwarzana jest właśnie w przewodzie pokarmowym - a przewód pokarmowy wyłożony jest milionami komórek nerwowych. Zadaniem układu pokarmowego jest więc nie tylko trawienie pokarmu, ale również kierowanie emocjami. Co więcej na produkcję neuroprzekaźników takich jak serotonina duży wpływ mają miliardy dobrych bakterii, które tworzą mikrobiom jelitowy. Bakterie te odgrywają istotną rolę dbaniu o Twoje zdrowie:
  • chronią wyściółkę jelit i zapewniają silną barierę przed toksynami oraz złymi bakteriami,
  • ograniczają stany zapalne,
  • poprawiają wchłanianie składników odżywczych z pożywienia,
  • aktywują ścieżki neuronowe, które przemieszczają się bezpośrednio między jelitami a mózgiem.
Jeśli trzymasz dietę zbudowaną na zdrowej żywności, nastawiasz organizm na zdecydowanie mniejsze wahania nastrojów oraz lepszą zdolność do koncentracji.

Składniki, które pozytywnie wpłyną na samopoczucie i zdrowie

Jakie produkty wybierać, stojąc przed sklepową półką?
  • Błonnik: pokarmy roślinne są pełne błonnika, który pomaga organizmowi wolniej wchłaniać glukozę, tym samym zapobiegając gwałtownym wzrostom cukru. Błonnik znajdziesz w owocach, warzywach oraz produktach pełnoziarnistych.
  • Przeciwutleniacze: to związki przeciwzapalne, które znajdziesz w jagodach, zielonych warzywach liściastych oraz żywności z kwasami tłuszczowymi Omega-3.
  • Folian: pomaga w produkcji dopaminy bez zmuszania jej do gwałtownego wzrostu, w przeciwieństwie do cukrów. Znajdziesz go w warzywach strączkowych, burakach czy warzywach liściastych.
  • Magnez: ten niezbędny minerał pomaga w działaniu całego organizmu - od działania nerwów i mięśni po utrzymanie stabilnego rytmu serca. Ma również kluczowe znaczenie dla połączenia pokarmu z nastrojem - niedobór minerałów może szkodzić bakteriom w jelitach, powodować depresję oraz objawy podobne do lęku. Aby uzupełnić magnez, sięgaj po ciemną czekoladę, migdały, orzechy nerkowca i szpinak.
  • Kiszona żywność: kiszonki pełne są probiotyków, które dobroczynnie działają na układ pokarmowy. Wzbogać swoją dietę o kiszoną kapustę ogórki, buraki, a także popularną ostatnio kombuchę.

Co więc warto jeść, by poprawić sobie humor?

Dieta, która przeciwdziała depresji bogata jest w:
  • jajka,
  • ryby i owoce morza,
  • nasiona,
  • orzechy,
  • czekoladę (ale tę wysokiej jakości z dużą zawartością kakao),
  • banany, cytrusy, awokado.
Poziom serotoniny - hormonu szczęścia - zwiększają także węglowodany. Warto więc włączyć w codzienne posiłki ciemne pieczywo i pełnoziarniste makarony Witamina B6, która wspiera syntezę serotoniny, obecna jest w zielonych warzywach, owocach morza, rybach i kiełkach. Te produkty koniecznie trzeba dodać do  listy zakupów.

Plan żywieniowy szyty na miarę

Zmiana sposobu odżywiania w znacznym stopniu wpływa na Twoje zdrowie i ogólne samopoczucie. Plan żywieniowy, który tworzymy dla naszych pacjentów, powstaje zgodnie z programem Metabolic Balance®. Na podstawie zleconych przez nas badań krwi - aż 37 wskaźników - wspólnie z Tobą układamy nowy jadłospis, który będzie nie tylko pozytywnie wpływał na Twój organizm, ale również pozwoli Ci na spożywanie różnorodnych i smacznych posiłków. Skontaktuj się z nami - wspólnie ułożymy plan dietetyczny online lub spotykając się w moim gabinecie.